Zdrowe oczy

W XXI wieku zmęczenie oczu to powszechny problem prawie wszystkich. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest oczywiście korzystanie z komputerów, telefonów komórkowych i telewizorów jak również zanieczyszczenia powietrza. Zmęczeniu oczu towarzyszy podwójne widzenie, oczy są czerwone lub wysuszone, ból głowy, karku i pleców.

Kłopoty ze wzrokiem to również niedobór składników odżywczych, głównie witamin i minerałów. Nakarm oczy, jak trzeba, a nie będą szybko się męczyć, wzmocnisz ostrość widzenia.

Zwykle nie trzeba rewolucji, by dostrzec zmiany na lepsze. Biorąc pod uwagę, jak ważny jest dobry wzrok, dbanie o niego powinno być częścią codziennych czynności. Bez względu na wiek, pielęgnacja oczu jest niezwykle ważna.Chcąc zadbać o oczy należy wiedzieć,że :

– palenie to jedna z głównych przyczyn katarakty i uszkodzenia centralnej siatkówki, w wyniku czego może dojść do starczego zwyrodnienia plamki związanego z wiekiem (AMD). Palenie również niekorzystnie wpływa na nerw wzrokowy. Należy spróbować więc rzucić papierosy i nie przejmować się, że już wiele razy próbowaliście, ale się nie udało. Wiele badań pokazuje, że im więcej nieudanych prób, tym łatwiej jest w końcu to zrobić z efektem.

– promienie UV, kurz i zanieczyszczenia powietrza mogą powodować uszkodzenia oczu. Stąd ważne jest, aby odpowiednio je chronić – należy używać okularów z filtrem UV i przemywać oczy zimną wodą po powrocie do domu. Jeśli natomiast wykonywana praca może spowodować uszkodćzenia oczu, należy nosi okulary ochronne lub gogle.

– ekran komputera powinien znajdować się przynajmniej 20 cm od oczu. Często też zapominamy mrugać, kiedy pracujemy przy komputerze. Co godzinę należy popatrzeć w inne miejsce niż ekran komputera i wykonać ćwiczenia, takie jak obracanie gałek ocznych czy powolne mruganie. Można też po prostu wybrać się na krótki spacer.

Jeśli masz mniej niż 50 lat, odwiedzaj lekarza co rok. Gdy masz więcej niż 50 lat, rób to 2 razy w roku. Nawet jeśli nosisz okulary lub nie masz problemów z patrzeniem z bliska czy daleka, bardzo ważne jest, aby chodzić na profilaktyczne badania.

Istnieje wiele technik, które pomagają oczom, np. masowanie, nakładanie na powieki plastrów ogórka oraz używanie wysokiej jakości produktów do oczu – okularów, soczewek itp. Pamiętaj, że nie wszystkie okulary chronią przed promieniami UV, wybieraj więc odpowiednie.

A teraz najważniejsze, od dawna wiadomo, że witamina A to podstawa zdrowego wzroku. Marchew, słodkie ziemniaki, brokuły, masło, jarmuż, szpinak, jajka, morele, papaja, mango, groszek, mleko, pomidor i dynia to kilka przykładów źródeł tej witaminy. Kwasy tłuszczowe omega-3, cynk, luteina, witamina C i E również wpływają pozytywnie na oczy.