Zapalenie stawu kolanowego

Wysiękowe zapalenie stawu kolanowego jest powszechnie znane jako woda w kolanie.  Jest one przypadłością powodującą duży dyskomfort oraz problemy z poruszaniem się. Staw kolanowy jest jednym z największym stawów w ludzkim organizmie, ale równocześnie jest najbardziej narażony na kontuzje  i urazy. Staw kolanowy utworzony jest z więzadeł, łękotek oraz elementów kostnych, otoczony torebką stawową, w której znajduje się maź stawowa, mająca na celu zmniejszenie tarcia w stawie.

Na przykład, gdy w skutek urazu lub stanu zapalnego błona maziowa zostaje podrażniona, następuje nadmierne wytwarzanie płynu, a w konsekwencji czego do wysiękowego zapalenia stawu kolanowego. Powinno się mieć na uwadze, że zbieranie się płynu w stawach może być objawem takich schorzeń jak: zapalenie kości lub stawów, torbiele, nowotwór oraz dna moczanowa.

Objawami typowymi jednak dla wysiękowego zapalenia stawów jest obrzęk wokół stawu kolanowego, w wyniku właśnie zebrania się wody, któremu często towarzyszy podwyższona ciepłota, ból kolana o różnym stopniu natężenia, nasilającym się głównie podczas poruszania się, a słabnącym podczas spoczynku. Bólowi towarzyszy często sztywność, uniemożliwiająca zginanie  oraz prostowanie nogi. Bardzo często wraz z obrzękiem pojawiają się również siniaki.

W celu postawienia diagnozy, najczęściej wykonuje się RTG i rezonans kolana, również po to, aby wykluczyć inne ewentualne urazy na przykład zwichnięcie lub też złamanie. Gdy jest już postawiona właściwa diagnoza, lekarz usuwa nadmiar zebranego płynu ze stawu, wykonując tak zwaną punkcję kolana. Zabieg ten przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym i polega na wprowadzeniu igły w odpowiednie miejsce stawu i odciąga płyn przy pomocy strzykawki.  Doraźnie, zanim udamy się do lekarza, należy przede wszystkim odciążyć kolano oraz ułożyć nogę tak, aby kolano znajdowała się powyżej biodra. Możemy także zastosować zimne okłady w celu zredukowania obrzęku oraz złagodzenia bólu lub z octu, a jeśli pojawiło się zasinienie można zastosować maść z arniką.