Wrastające paznokcie

Paznokcie mają za zadanie chronić palce przed wszelkimi urazami mechanicznymi. Jednakże zdarza się, że i on ulega uszkodzeniu powodując dyskomfort oraz inne nieprzyjemnie dolegliwości. Taką też dolegliwością jest wrastający paznokieć. Charakteryzuje się on wrastaniem bocznych krawędzi paznokcia w skórę- płytka paznokcia zwija się, wrastając w wał paznokcia.

Dolegliwość ta najczęściej dotyka dużego palucha stopy, ponieważ to na nim paznokieć jest najtwardszy i najmocniej wrasta w skórę. Istnieje kilka przyczyn, które mogą doprowadzić do wrastania paznokcia. Najczęściej dzieje się tak z powodu niewłaściwie obciętych paznokci- to jest na okrągłą, zbyt głęboko, za blisko skóry. Inną przyczyna może być także mechaniczne uszkodzenie wału paznokciowego, czyli na przykład skaleczenie powstałe przy wycinaniu skórek oraz uszkodzenia powstałe przy przypadkowym uderzeniu lub też potrząśnięciu. Do wrastania paznokci może przyczynić się także noszenie nieodpowiedniego obuwia, to jest na wysokich obcasach, gdzie cały ciężar spoczywa na palcach, z ciasnymi czubami lub w po prostu w za małych butach. Dodatkowo wpływ na wrastanie paznokci mogą mieć ćwiczenia, które wywierają duży nacisk na stopę. Innymi przyczynami powstawania dolegliwości może być nadwaga, nawracająca grzybica, a także predyspozycje genetyczne do wrastania paznokci. Sygnałem, że paznokieć może wrastać jest ból palca spowodowany wbijaniem się krawędzi paznokcia w skórę, nasilający się podczas chodzenia, czy tez założenia butów, wywierających nacisk na paznokieć.

Pojawić się może również opuchlizna wokół paznokcia, czasem tez krwawienie palca, a w sytuacji jeśli doszło już do zakażenia- także ropna wydzielina wokół wału paznokcia. Obecnie najczęściej stosuje się dwie metody leczenia wrastających paznokci. Pierwszą jest zabieg chirurgiczny, który polega na wycięciu brzegu paznokcia z jego łożyskiem, dzięki czemu paznokieć odrasta w sposób prawidłowy. Druga metodą jest  wykorzystanie specjalnych klamer na paznokieć, które mają za zadanie zmianę dotychczasowego kierunku wzrostu paznokcia.