Wady postawy u dzieci

Szacuje się, że problem z postawą u dzieci może dotyczyć nawet osiemdziesięciu procent z nich.  W dużej mierze jest to determinowane przez współczesny siedzący tryb życia, niewystarczającą ilość ruchu, małowartościowe pożywienie i brak odpowiednich codziennych nawyków.

U dzieci problemy z postawą pojawiają się bardzo szybko. Najwięcej wad powstaje w okresie szóstego- siódmego roku życia dziecka i ma to związek  ze zmianą jego trybu życia. Dziecko zaczyna więcej czasu spędzać w pozycji siedzącej zarówno w szkole, zajęciach pozalekcyjnych czy też odrabiając lekcje. Co raz częściej odpoczywają  i spędzają czas wolny także siedząc – przed komputerem, czytając książki, czy też oglądając telewizor. Należy do tego dodać także obciążenie, jakim są tornistry, często z resztą za dużym dla dzieci. Dlatego tak ważne jest, aby możliwie często korygować i upominać dziecko, by utrzymywało prawidłową postawę ciała, nosiło odpowiednio wyprofilowany, dostosowany do wieku tornister.

W domu dobrze jest także zadbać aby dziecko miało ergonomiczne, przystosowane do jego wielkości miejsce do nauki i odrabiania lekcji. Należy także zadbać o przerwy w siedzeniu czy to w ławce, czy to przy biurku. Dobrym rozwiązanie  jest zapisanie dziecka na zajęcia sportowe, które wzmacniały by jego ciało i mięśnie poprze zabawę- na przykład pływanie, które jak wiadomo ma zbawienny wpływ na zdrowie kręgosłupa. Możliwie szybkie wykrycie wad w postawie dziecka jest gwarancją skutecznego leczenia. Obserwacje postawy zaleca się prowadzać od trzeciego roku życia dziecka, jednak nie rzadziej niż raz na pół roku.

Nieleczone wady postawy mogą powodować w konsekwencji takie dalsze dolegliwości jak ból krzyża i pleców, bóle nóg oraz stawów biodrowych pojawiających się zwłaszcza podczas stania, dokuczliwe i długotrwałe bóle głowy, osłabienie sprawności oraz wydolności fizycznej, a także pogorszenie się funkcjonowania krążenia i układu oddechowego.