Rwa kulszowa – objawy i przyczyny

Rwa kulszowa potocznie nazywana też atakiem korzonków nerwowych jest przypadłością, która potrafi skutecznie wyłączyć z normalnego, codziennego funkcjonowania. Jest ona ściśle związana z  właściwie największym nerwem obwodowym w ludzkim ciele, a mianowicie nerwem kulszowym, który ma początek w okolicach tylnej części uda, przechodzi przez goleń,  aż do stopy.

Objawy.

Z rwą kulszowa związany jest zespół objawów wynikający z ucisku na nerw kulszowy, powodując charakterystyczny nagły i uporczywy. Zasadniczo wyróżnia się trzy rodzaje ataków korzonków nerwowych, w zależności od partii ciała którą obejmuje i jest to: rwa kulszowa ramienna, która obejmuje obszar od szyi do ramienia, aż do dłoni palców; rwa kulszowa obejmująca okolice pośladków, biegnąc przez całą nogę, aż do stopy oraz rwa kulszowa udowa obejmująca obszar lędźwiowy i udowy. Objawy rwy kulszowej są dość charakterystyczne, trudne do pomylenia z czymś innym. Ból najczęściej pojawia się nagle, przy wykonaniu gwałtowniejszego ruchu- wstawaniu, podnoszeniu czy tez pochylaniu. Odczucie porównywane jest do kłucia i pieczenia, ból jest ostry i rwący, często wręcz paraliżujący, uniemożliwiający poruszanie, nasila się przy takich czynnościach fizjologicznych jak kichanie  oraz kaszel, ale także podczas śmiechu, co powoduje dodatkowy nacisk na rdzeń oraz nerwy.

Przyczyny.

Przyczyn pojawienia się tej uciążliwej dolegliwości może być kilka. Przede wszystkim rwa kulszowa pojawia się gdy dysk zacznie wystawać poza kręgosłup, uciskając przez to korzonki nerwowe. Jest to w dużej mierze spowodowane zmianami zwyrodnieniowymi kręgosłupa, dyskopatią lub wadami postawy. Kolejną przyczyna może być ucisk spowodowany cukrzycą, otyłością lub stanem zapalnym. Często także rwa pojawia się gdy kręgosłup jest za bardzo obciążony- dotyczy to głównie kobiet w ciąży oraz osób uprawiający forsujący sport.  Leczenie rwy kulszowej polega głównie na łagodzeniu objawów, podaje się również leki przeciwzapalne, czasem niezbędnie jest podanie domięśniowych zastrzyków oraz noszenie specjalnego gorsetu, a w skrajnych przypadkach także konsultacja u neurochirurga.

Tagged , .