Przyczyny zapalenia pęcherza

Problemy z pęcherzem często uważane są za typowo kobiecą przypadłość. Ma to związek z między innymi z anatomicznej budowy ciała kobiety. Zapalenia pęcherza jest z pozoru niegroźne. Lekceważone jednak może prowadzić do nawracających stanów zapalnych nerek lub narządów rodnych. Ponadto może bardzo uprzykrzyć codzienne funkcjonowanie.

Jakie są przyczyny zapalenia pęcherza?

Przyczynami zapalenia pęcherza drobnoustroje, a za większość infekcji odpowiedzialna jest tak zwana pałeczka okrężnicy, której naturalne środowisko jest w układzie pokarmowym. Gdy z niego przedostanie się ona na skórę, bardzo szybko wędruje do układu moczowego, gdzie poprzez cewkę moczową dostaje się do pęcherza i tam przywiera do jego ścian powodując zapalenie. Najłatwiej infekcję można załapać latem, gdy kobiety przeziębiają pęcherz, siedząc w mokrym kostiumie kąpielowym, a także gdy siedzą na zimnych powierzchniach. Infekcja może się także rozwinąć, gdy kobieta często nosi zbyt obcisłe spodnie oraz bieliznę ze sztucznych tkanin. Infekcjom sprzyja także niewłaściwa higiena oraz korzystanie z publicznych toalet.

Bardzo charakterystycznymi objawami są: uczucie swędzenia i pieczenia przy oddawaniu moczu, a następnie konieczność jego częstego oddawania, przy niewielkich ilościach. Pęcherz można leczyć domowymi sposobami. Na przykład poprzez przyjmowanie dużej ilości płynów, aby możliwie jak najszybciej wypłukać bakterie z organizmu. Zaleca się wtedy wypijanie co najmniej trzech litrów wony mineralnej niegazowanej dziennie.

Dobrze jest także spożywać napary z ziół- gotowych mieszanek dostępnych w aptekach lub samodzielnie przygotowanych naparów z mniszka, pokrzywy oraz bratka, które ma działanie moczopędne i łagodzące objawy infekcji. Podczas kuracji dobrze jest także się wygrzać oraz robić tak zwane parówki z ziela rumianku, czy nawłoci, krwawnika oraz szałwii przez około piętnaście minut. Temperatura poprawia ukrwienie błon śluzowych przyśpieszając leczenie. Dobrze jest także na czas kuracji zaniechać kontaktów płciowych.