Niedobór witaminy B – czym się objawia? Witaminy dla zdrowia!

O tym jak ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu są witaminy nie trzeba nikomu mówić.

Należałoby raczej mówić o skutkach niedoborów witamin.

Jedną z ważniejszych witamin dla organizmu jest witamina B12 zwana inaczej inaczej kobalaminą lub czerwoną witaminą. Tak jak inne witaminy z grupy B witamina B12 bardzo pozytywnie wpływa na zdrowie psychiczne, koi nerwy, podnosi odporność na stres, a ponadto zmniejsza ryzyko zachorowania na Alzheimera. Co więcej, witamina B12 niezbędna jest do właściwego funkcjonowania układu pokarmowego oraz krwionośnego. Przyczyn, które powodują niedobór witaminy B12 jest wiele.

Witaminy dla zdrowia

__ Witaminy dla zdrowia __

Przyczyny niedoboru witamin

Po pierwsze za przyczynę niedoboru uważa się niedobór spowodowany dietą- na przykład dieta wegetariańska, wrodzony niedobór czynnika wewnętrznego Castla. Ponad to niedobory wiąże się z innymi stanami chorobowymi i pochorobowymi to jest między innymi zanikowym zapaleniem błony śluzowej żołądka, schorzenia jelit przebiegające z zespołem złego wchłaniania, choroba Leśniowskiego-Crohna, stan po wycięciu żołądka lub jelita krętego w którym to następuje wchłanianie witaminy B12,zespół rozrostu bakteryjnego, celiakia, a także przewlekłe zapalenie trzustki.

Najczęściej spotykanymi objawami niedoboru tej witaminy są objawy wynikające z zaburzeń krwiotwórczych, to jest niedokrwistością. Objawy mogą obejmować również układ pokarmowy, a także nerwowy. Będą to zatem utrata smaku oraz apetytu, nudności, zaparcia i biegunki, a także charakterystyczny bawoli język. Ze strony układu nerwowego objawami będą zaburzenia depresyjne, zmiany nastrojów, a także pojawiające się stany hipomaniakalne, jak również łagodne zaburzenia pamięci.

Natomiast ze strony neurologicznej pojawiać się może drętwienie kończyn górnych oraz dolnych, kłucie w opuszkach palców, napady drgawkowe czy też osłabienie lub pogorszenie wzroku. Najwięcej witaminy B12 jest w produktach pochodzenia zwierzęcego takich jak mięso, ryby, mleko, jaja, sery oraz wędliny. Przy czym szczególnie dużo jest jej w szczupaku, śledziach oraz pstrągu, a ponadto mięsie królika, a także wątrobie. 

A zatem zmieńmy swoje preferencje żywieniowe, a życie będzie lepsze. Będziemy odporniejsi na na wiele chorób.

Powrót na stronę główną.

Nawet nie wiesz o tym, że....

Tagged .