Napięciowy ból głowy

Napięciowy ból głowy to jeden z najczęściej pojawiających się rodzajów bólu głowy, występuje on aż w dziewięćdziesięciu procentach przypadków.

Przyczyn jego powstawania jest wiele, natomiast o wiele częściej pojawia się gdy człowiek jest bardzo zmęczony, przepracowany, gdy nie zjemy nic na śniadanie lub też za bardzo balowaliśmy w nocy. Ryzyko pojawienia się bólu jest większe u kobiet, niż u mężczyzn, znaczenie maja także zmiany hormonalne, czynniki genetyczne, zgrzytanie zębami podczas snu lub przebyte urazy w okolicy głowy lub szyi, a także naużywanie substancji psychoaktywnych oraz leków przeciwbólowych. U źródeł napięciowego bólu głowy najczęściej leży stres, głód, odwodnienie organizmu, zmiany pogodzie, brak odpowiedniej ilości snu oraz używki. Najczęściej objawia się on odczuwaniem bólu w okolicach czoła, skroni, a niekiedy obejmuje całą głowę.

Ponadto ból napięciowy jest bardzo często obustronny, opasający głowę, o charakterze tępym, uciskającym. Początkowo nie jest zbyt  intensywny, ale narasta z czasem, nie kiedy nawet do poziomu bólu migrenowego. Trwać może od pół godziny do nawet kilku dni. Napięciowemu bólowi głowy bardzo często towarzyszą inne przypadłości, takie jak problemy ze spaniem, zespół chronicznego zmęczenia, pogorszenie apetytu lub jego brak, nadwrażliwość na hałas, a rzadziej pojawiają się nudności oraz wymioty.

Leczenie napięciowego bólu głowy polega przede wszystkim na profilaktyce, czyli w zasadzie na unikaniu sytuacji, o ile to możliwe, które leżą u podstaw pojawiania się bólu. Należy zatem pamiętać, aby się regularnie odżywiać, pić duże ilości wody aby nawodnić organizm, zadbać o higienę snu i jego jakość, a także starać się trzymać stres w ryzach na przykład poprzez stosowanie technik relaksacyjnych.

Leczenie farmakologiczne obejmuje natomiast doraźne podawanie niesteroidowych środków przeciwzapalnych oraz paracetamolu. Zdarza się, że w przypadkach przewlekłego napięciowego bólu głowy lekarz przepisuje antydepresanty i leki przeciwlękowe.