Haluksy – czy są aż tak groźne? Jak je leczyć?

Haluks nazywany również paluchem koślawym są przypadłościami z grona chorób zwyrodnieniowych. Choroba ta w znacznej większości dotyczy kobiet-szacuje się, że jest to około sześćdziesięciu procent.

Na czym polega „haluks”?

Haluksy polegają na zniekształceniu stopy, które powstaje zazwyczaj w skutek długotrwałego noszenia butów na wysokich obcasach, stojący tryb życia, płaskostopie, także choć nie bezpośrednio- otyłość i nadwagę. Podczas noszenia butów na wysokim obcasie, cały nacisk obiera się na przedniej części stopy. Dodatkowo, buty w szpic zwiększają ucisk na paluch i łuk poprzeczny stopy, co przyczynia się do deformacji palców. Zniekształcona stopa inaczej pracuje, nie ma stabilizacji stopy, a mięśnie stają się słabsze.

Osobom z paluchem koślawym często towarzyszą zmiany w obrębie stawu, o cechach zapalnych zgrubienia w u podstawy palca. Deformacja sprawia ogromny ból i trudności w chodzeniu, a noszenie w zasadzie każdego obuwia dodatkowo je potęguje.

Haluksom towarzyszą stany zapalne, bolące zgrubienia naskórka, może pojawiać się wysiękowe zapalenie kaletki oraz postępujące podwichnięcie stawu śródstopno- palcowego. Wszystkie te dolegliwości sprawiają, że znaczna część cierpiących na paluch koślawy decyduje się na ich operacyjne usunięcie, które w zasadzie jest rozwiązaniem ostatecznym. Rodzaj operacji uzależniony jest od stopnia deformacji palucha. Jest wiele metod operacyjnych haluksy, nie ma jednak jednej, sprawdzającej się w każdym przypadku uniwersalnej metody.

operacja haluksa - stopa po zabiegu

__ Po operacji haluksa __

Sposoby leczenia haluksów (korektory, operacja haluksa)

Metodami leczenia haluksów są zabiegi operacyjne haluksa – między innymi: osteotomia Chevron- dokonywana w obrębie głowy i kości śródstopia, osteotomie klinowe i półkoliste, które polegają na wycięciu klina kostnego w obrębie kości, korekcje wykonywane tylko w tkankach miękkich- to jest w torebce stawowej i ścięgnach z częściową resekcją głowy kości śródstopia oraz metoda Scarf, która pozwala na możliwie szybie ponowne obciążanie stopy. Z reguły pacjenci powracają do chodzenia w obuwiu codziennym w czasie nie dłuższym niż sześć tygodni, to po upływie tego czasu następuje zrost kostny. Jak widać – haluks to nie tragedia. Można go leczyć. Zatem – udajmy się do lekarza.

Powrót na stronę główną.

Tagged , .