Jak dbać o kręgosłup? Porady dla każdego.

Kręgosłup jest podporą dla ciała człowieka i pracuje przez cały czas. Kręgosłup zapewnia między innymi równowagę, trzyma ciało w pionie, stanowi zaczep dla mięśni, zatem o kręgosłup należy wyjątkowo dbać. Nie sprzyja mu jednak siedzący tryb życia, czas spędzany przed komputerem, brak aktywności fizycznej, nadwaga czy uboga w składniki odżywcze dieta.

Zdrowy kręgosłup – profilaktyka przede wszystkim.

W przypadku kręgosłupa zdecydowanie bardzo ważna jest profilaktyka, zatem aby cieszyć się zdrowym kręgosłupem przez długie lata, należy już od małego zwracać uwagę na  zachowanie prawidłowej postawy.

Operacja kręgosłupa - skutkiem złych nawyków

_ Dbajmy o kręgosłup _

Warto także wprowadzić kilka nawyków, które pozwolą utrzymać kręgosłup w dobrej kondycji. Po przebudzeniu nie należy zrywać się gwałtownie z łóżka, tylko przeciągnąć, przygotować mięśnie do pracy, obrócić na bok, zgiąć nogi w kolanach, podeprzeć bok ręką i dopiero opuścić nogi na podłogę.  Należy także zwrócić uwagę na odpowiednie obuwie – w przypadku pań niewskazane  jest chodzenie w szpilkach, ponieważ wymuszają one nienaturalne wygięcie kręgosłupa. Idealne obuwie powinno mieć lekki koturn, lub obcas między 3, a 5 cm.

Jak dobierać ubrania?

W przypadku kobiet należy także zwrócić uwagę biustonosz-dobrze dobrany odciąży kręgosłup, a także torebkę. Im lżejsza, tym lepiej. Jeśli jednak nosimy cięższą torebkę, zaleca się nosić ją na zmianę, raz na jednym, a raz na drugim ramieniu.  Jeżeli spędzamy dużo czasu przy komputerze, należy tak zorganizować miejsce, aby było możliwie najbardziej komfortowe i ergonomiczne dla naszego kręgosłupa, a także zadbać  o znalezienie czasu na chwile odpoczynku i ruchu.

W jakiej pozycji powinniśmy siedzieć przy biurku?

Podczas siedzenia przy biurku, stopy powinny być oparte o podłogę, a stawy biodrowe i kolanowe ugięte pod kątem prostym, ręce powinny od łokcia spoczywać na blacie.  Jeśli nasza praca wymaga od nas ciągłego stania, to dobrze jest korzystać z podnóżka, podkładając go raz pod jedną, a raz pod drugą nogę, równomiernie odciążając w ten sposób plecy. Przy codziennych czynnościach należy pamiętać, aby odkurzać czy myć podłogę nie pochylając się, ani garbiąc. Przedmioty należy podnosić kucając z wyprostowanymi plecami, a nie pochylając się z wyciągniętymi rękoma.

Tagged , .