Bóle kolan, skąd?, dlaczego?, co robić?

Przyczyny bólu kolan mogą być różnorodne, jednak najczęściej wiążą się one ze zbytnim przeciążeniem stawów kolanowych. W takim przypadku często wokół kolan pojawiają się charakterystyczne zaczerwienienia, wskazujące na obrzęk. Silny ból kolan nieraz także wskazuje na znacznie poważniejsze przyczyny. Zapalenie stawów, zerwanie więzadeł, przemieszczanie się rzepki kolanowej, a także poważne uszkodzenie chrząstki. W przypadku urazu chrząstki okoliczne kości ścierają się ze sobą, co następnie powoduje dolegliwości bólowe. Ból kolan nie zawsze świadczy o jego chorobie. Przyczyną może być płaskostopie, skrzywienie kręgosłupa, chory staw biodrowy (pierwszym objawem bywa ból kolan), gdyż prowadzą one do przeciążeń pośrednich. Przyczyną bólu kolana mogą być stany zapalne i zmiany zwyrodnieniowe, które są skutkiem mikrourazów i przeciążeń. Leczy się je stosując doustne niesteroidowe leki przeciwzapalne.

Przyczyny bólu kolan to również powody prozaiczne:

– wiążą się one z podeszłym wiekiem, kiedy to z powodu zmniejszonej ilości wapnia i kolagenu w organizmie, stawy ulegają samoistnie zwyrodnieniom.

– w sporej liczbie przypadków stanowi również konsekwencję poważnej nadwagi. Stawy kolanowe są bowiem bardzo narażone na urazy, gdyż ich rolą jest podtrzymywanie ciężaru całego ciała oraz utrzymywanie prawidłowej postawy. W związku z tym silny ból kolan może wskazywać także na niepokojące problemy z kręgosłupem.

Istnieje bardzo wiele skutecznych sposobów na ból kolan, dlatego warto je wypróbować, zanim sięgniemy po wywołujące skutki uboczne lekarstwa. Silny ból kolana często ustępuje za sprawą krioterapii, polegającej na leczeniu zimnem. Sporą ulgę w przypadku lekkich urazów może także przynieść stosowanie naprzemiennych zimno-ciepłych pryszniców. Na bóle w kolanach dobry jest też ruch. Gimnastyka jest bardzo wskazana przy zwyrodnieniach, ponieważ zwiększa ruchomość kolana. Zacząć ćwiczyć można jednak dopiero, gdy minie ostry stan zapalny. Bardzo pomocna jest również fizykoterapia: pole magnetyczne, laser, jonoforeza, różnego rodzaju prądy, a także masaże wirowe, okłady z parafiny, naświetlania lampą Bioptron lub Solux.

Chronicznie utrzymujący się ból w kolanach często wskazuje na niedobór w organizmie niezbędnych witamin, minerałów oraz aminokwasów. Bardzo ważne jest między innymi uwzględnienie w swoim codziennym jadłospisie produktów żywieniowych bogatych w witaminę A, kwasy Omega 3, białko, wapń, a także kolagen. Niezwykle pomocne w leczeniu bólu kolan są także okłady z zielonej kapusty, arniki lub rumianku. Dzięki ich wykorzystaniu uda się wtedy skutecznie pozbyć powstałego zapalenia, a tym samym zmniejszyć dolegliwości.