Ból głowy – jak sobie z nim poradzić?

Chyba każdego choć raz w życiu bolała głowa. Najczęściej występującym rodzajem bólu głowy, jest tak zwany napięciowy ból głowy. Przyczyn jego powstawania może być wiele.  Pojawia się on jednak o wiele częściej gdy człowiek jest bardzo zmęczony albo też przepracowany, jak również gdy nie zjemy nic na śniadanie lub też za bardzo intensywnie  balowaliśmy w nocy.

Ryzyko pojawienia się bólu jest większe u kobiet, niż u mężczyzn, a ponad to znaczenie maja także zmiany hormonalne, czynniki genetyczne, zgrzytanie zębami podczas snu lub przebyte urazy w okolicy głowy lub szyi, a także naużywanie substancji psychoaktywnych oraz leków przeciwbólowych.

U źródeł napięciowego bólu głowy najczęściej leży stres, głód, odwodnienie organizmu, zmiany pogodzie, brak odpowiedniej ilości snu oraz używki. Najczęściej objawia się on odczuwaniem bólu w okolicach czoła, skroni, a niekiedy obejmuje całą głowę.  Ponadto ból napięciowy jest bardzo często obustronny, opasający głowę, o charakterze tępym, uciskającym.

Początkowo nie jest zbyt  intensywny, ale narasta z czasem, nie kiedy nawet do poziomu bólu migrenowego. Trwać może od pół godziny do nawet kilku dni. Napięciowemu bólowi głowy bardzo często towarzyszą inne przypadłości, takie jak problemy ze spaniem, zespół chronicznego zmęczenia, pogorszenie apetytu lub jego brak, nadwrażliwość na hałas, a rzadziej pojawiają się nudności oraz wymioty.

Leczenie napięciowego bólu głowy polega przede wszystkim na profilaktyce, czyli w zasadzie na unikaniu sytuacji, o ile to możliwe, które leżą u podstaw pojawiania się bólu. Należy zatem pamiętać, aby się regularnie odżywiać, pić duże ilości wody aby nawodnić organizm a tym samym wydalać toksyny z organizmu, zadbać o higienę snu oraz jego jakość, a także starać się, choć to trudne,  trzymać stres w ryzach na przykład poprzez stosowanie technik relaksacyjnych. Leczenie farmakologiczne obejmuje natomiast doraźne podawanie przepisanych przez lekarza niesteroidowych środków przeciwzapalnych oraz paracetamolu.