Anemia

Jest jednak wiele rodzajów anemii, można ją szybko wyleczyć. Niedokrwistość, bo tak właściwie nazywa się schorzenie potocznie zwane anemią to stan patologiczny. Patologiczny, ponieważ dochodzi w nim do zmniejszenia liczby czerwonych krwinek oraz poziomu hemoglobiny we krwi, a także wskaźnika zwanego hematokrytem. Nie należy jej bagatelizować, gdyż często stanowi objaw innych chorób, w tym także tych niebezpiecznych.

O wystąpieniu anemii możemy mówić, jeżeli wartości wymienionych składników krwi spadną o więcej niż dwa od normy. Objawy anemii zależą przede wszystkim or jej rodzaju. Jest jednak istnieje pewna grupa symptomów charakterystycznych i wspólnych dla anemii. O niedokrwistości świadczyć może wymieniana wcześniej bladość skóry, spadek sprawności ruchowej połączony z pojawianiem się zadyszki, ponadto wystąpić może także apatia, wzmożona senność, mroczki przed oczami, szumy w uszach, jak również płytki oddech.

Ponadto mogą występować miej charakterystyczne objawy jak problemy z koncentracją, stany depresyjne, stany podgorączkowe, omdlenia oraz dolegliwości bólowe w okolicach serca. Diagnostyka niedokrwistości opiera się na wykonaniu badań laboratoryjnych to jest badanie morfologi krwi obwodowej, w którym obserwuje się zmniejszoną liczbę krwinek czerwonych, hemoglobiny oraz hematokrytu. Normy krwinek czerwonych to dla kobiet 3,5-5,2 mln na mm sześcienny oraz 4,2-5,4 mln na mm sześcienny dla mężczyzn.

Natomiast w odniesieniu do hemoglobiny, czyli białko występujące w krwinkach czerwonych, które nadaje czerwoną barwę krwince norma wynosi u kobiety 12–16 g/dl, u mężczyzn 14–18 g/dl. Dla hematokrytu, czyli stosunku objętości elementów morfotycznych krwi do objętości pełnej krwi oznaczanego skrótem Hct normy wynoszą dla kobiet 35–47% oraz dla mężczyzn 42–52%. Dobrą wiadomością jest, że przy anemii ważna i skuteczna jest profilaktyka. Największa rolę odgrywa tu dieta oraz szybkie diagnozowanie ewentualnych problemów z przewodem pokarmowym lub drogami rodnymi u kobiet, a także wykonywanie badań.