Afty – czy są groźne?

Afty to jedne z najczęściej pojawiających chorób występujących w jamie ustnej. Są to bardzo małe i niezwykle bolesne owrzodzenia lub nadżerki- czyli razy i ubytki w błonie śluzowej jamy ustnej, które zazwyczaj pokryte są nalotem w białym kolorze, otoczone stanem zapalnym.

Mogą one pojawiać się pojedynczo lub w zwartej grupie, najczęściej występując na wnętrzu policzków, ust, podniebieniu, a czasem nawet na języku. Mogą osiągać większość od jednego minimetra do dwóch centymetrów, zazwyczaj jednak nie są większe niż pięć minimetrów.  Afty mniejsze mają charakter przewlekły oraz tendencje do nawracania. Przyczyną powstawania aft w dużej mierze jest niewłaściwa higiena jamy ustnej, przez co rozumie się również jedzenie brudnymi sztućcami, jedzenie nieumytych owoców oraz warzyw, czy wkładanie brudnych rzeczy do buzi oraz obgryzanie paznokci.

Afty mogą być także spowodowane chorobami zębów i dziąseł- na przykład stanem zapalnym w kanałach zębowych czy próchnicą, a nawet przez wyżynający się ząb mądrości. Przyczyną pojawienia się aft może być również alergia, uszkodzenie mechaniczne- na przykład podczas mycia zębów, nieodpowiednio dopasowana proteza oraz stres. Niebagatelny wpływ na występowanie aft mają uwarunkowania genetyczne oraz predyspozycje rodzinne- ryzyko dziedziczenia wynosi aż dziewięćdziesiąt procent.

Afty mogą samoistnie zniknąć po tygodniu do miesiąca. Jeżeli jednak mimo ścisłej higieny objawy nie ustępują, należy zwrócić się do lekarza stomatologa, który podejmie leczenie. Polega ono na zastosowaniu środków koagulacyjnych,  środków przeciwbólowych oraz płukanek, a także stosowanie maści na owrzodzone miejsca.

W cięższych przypadkach stosuje się antybiotykoterapię lub leczenie sterydami. Ważne jest aby przez ten czas zrezygnować z alkoholu, picia zbyt ciepłych napojów oraz pokarmów. Należy także unikać jedzenia cytrusów, kwaśnych potraw i rzeczy, czekolady, dań ostrych lub bardzo słonych, które mogły by dodatkowo podrażnić śluzówkę. Dobrze jest natomiast dostarczyć organizmowi witamin Szczeglinie z grupy B- w tym B12, cynk, witaminy A, C, E oraz echinaceę.